Doradztwo psychologiczne
W jakiej sytuacji?
W kryzysowej sytuacji, dostępne sposoby poradzenia sobie z trudnościami mogą być niewystarczające. To moment, w którym emocje, lęk, poczucie bezradności czy rozpacz negatywnie wpływają na ocenę sytuacji, w której się znajdujemy, uniemożliwiając znalezienie w niej konstruktywnego rozwiązania. Wsparcie psychologiczne w takim momencie to pomoc człowiekowi w poradzeniu sobie z trudną sytuacją, w której znalazł się w swoim życiu. Po rozmowie z psychologiem „ma być lepiej niż przed”.
Czego się nauczysz?
To „poczucie, że jest lepiej”, ma wynikać z tego, że osoba, szukająca pomocy:
- mogła, porozmawiać o przeżywanych trudnościach, problemach;
- mogła rozmawiając z psychologiem znaleźć racjonalne wyjaśnienie tego, co się z nią dzieje;
- mogła zwerbalizować własne przekonania, obawy i zobaczyć jak może je kontrolować, jak może na nie wpływać;
- znalazła konkretne rozwiązanie problemu, którego doświadczała.
Zagadnienia poruszane w trakcie zajęć:
W obecnej sytuacji pracownicy i współpracownicy, mogą doświadczać:
- izolacji w domu;
- samotności;
- lęku o najbliższych i o pracę;
- silnych, negatywnych emocji innych ludzi wokół;
- braku bezpośredniego kontaktu ze współpracownikami, innymi ludźmi;
- poczucia braku wpływu i braku kontroli na to, co dzieje się w ich życiu;
- braku możliwości realizacji działań, które wcześniej poprawiały samopoczucie;
- odizolowania od ludzi, którzy wcześniej pomagali w poradzeniu sobie z trudnościami;
- uniemożliwienia realizacji codziennych, pozytywnych nawyków;
- trudności w życiu rodzinnym;
- doświadczenia choroby w najbliższej rodzinie;
- lęku o własne życie i życie najbliższych?
Ta lista, to tylko niektóre traumatyczne wydarzenia, które mogły być udziałem pracowników od marca 2020. Niestety, w przypadku wielu osób, wystąpiły one „wszystkie naraz”. Ich kumulacja może potęgować stres, odczuwany przez pracownika, wpływać na jego pracę, funkcjonowanie w zespole.
W świecie „bez izolacji”, ktoś ze współpracowników, mógłby zauważyć, że coś się dzieje, zapytać, porozmawiać i w naturalny sposób pomóc. Teraz, niestety, niektórzy z mogą być kompletnie samotni ze swoimi przekonaniami, emocjami.
Interwencja, pokazanie rozmówcy w jaki sposób, może poradzić sobie ze stresem, może pomóc, przypomnieć pracownikowi o jego sposobach radzenia sobie w sytuacji trudnej. Celem spotkań jest przede wszystkim wsparcie pracowników, by mogli nie tylko omówić trudną sytuację, w której się znajdują, oraz wypracować sposoby poradzenia sobie z nią.
Prowadzący:
Julita Urbaniuk – Psycholog z 20-letnią praktyką zawodową, pedagog.
W 2016/2017 uczestniczyła w cyklu szkoleń dla interwentów kryzysowych, ukończyła 160godzinne studium Interwencji Kryzysowej.
Pracuje jako terapeuta, trener, mediator, interwent kryzysowy.
Specjalizuje się w tematyce:
- kryzys– jak wspierać ludzi w sytuacjach kryzysowych?
- odporność psychiczna – emocje „przyjaciele” czy „sabotażyści”? Poznawcze sposoby radzenia sobie ze stresem i trudną sytuacją.
- zarządzanie zmianą – Jak wdrażać zmiany w organizacji? Jak wspierać zespół w procesie zmiany? Jak przekonywać do zmian?
- zarządzanie zespołem – jak motywować pracowników i siebie?
- mediacje i zarządzanie konfliktem – Techniki mediacyjne w zarządzaniu zespołem. Jak uczyć ludzi rozwiązywania konfliktów?
- psychologiczne aspekty zarządzania projektem – Jak pracować z zespołem projektowym? Jak motywować ludzi w projekcie? Jak rozwiązywać trudne sytuacje w pracy projektowej? Praca ze sponsorem, zespołem w trakcie realizacji projektu.
